torsdag 1 november 2012

Syndigt god egen jordgubbsglass

Fick på min födelsedag en glassmaskin till min kitchenaid. Har varit sugen på det länge så naturligtvis blev jag jätteglad och tankarna började snurra... Vad kan vara bättre att börja med än en klassisk jordgubbsglass med lite sparade gubbar från frysen.

Kan tipsa om siten glassrecept.se  där man hittar det mesta man kan tänka sig.

Ett annat tips är att inte hälla i någon vätska i glassmaskinen innan den är igång! Den fryser allt för snabbt. Bara något jag hört...

Ca 500-750 g jordgubbar (500g=1 liter)
1-2 ägg (beroende på storlek)
Ca 3 äggulor
3,5-4 dl florsocker 
4-5 tsk vaniljsocker
4,5 dl grädde

Rensa jordgubbarna. 
Mosa dem till önskad konsistens. För barn skall det kanske inte vara för bitigt.
Vispa allt ägg och socker pösigt.
Blanda med grädde och mosade gubbar.
Häll försiktigt i den igångsatta glassmaskinen och låt gå tillönskad konsistens. Ca 20 min.

Om inte glassen serveras direkt utan ställs i frysen, så ställ helst in den i kylen en stund innan servering så den blir mjuk och fin.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar