söndag 11 november 2012

Confiterad lammbog

Att något som låter så svårt kan vara så enkelt...

Det enda komplicerade med receptet är att man skall ha tillgång till en massa gåsfett. Men gå för guds skull inte bara och köp en liten skitburk för en massa pengar. Jag beställde istället en burk vid charkdisken på den lokala butiken. Fick visserligen 3,5 kg fett, men nu kan jag ju göra det några gånger också. Lätt att förvara i kylskåpet. Annars kör på Rapsolja, det görs i en hel del recept.

Har gjort confiterad fläsksida på vildsvin en gång tidigare, som är på bilden. Då körde jag på spisen istället och försökte hålla en temp på ca 80 grader i fettet. Det blev tokmört!

Så här gjorde jag och det blev både väldigt gott och mört.


En lammbog/fläsksida (eller andra trevliga köttbitar, men ta inga för fina delarsåsom filé eller ytterfilé)
Kryddor efter smak - tex några kvistar timan, rosmarin, salvia osv.
Ev. citroncest från en halv citron
Några vitlöksklyftor
Salt/peppar
Gåsfett

Lägg kötte i en form/panna och ös på med kryddor som du vill ha. Lägg på ankfett så du tror det täcker när det smält. In i ugnen på ca 80-90 grader i typ 3-4 timmar. Täcker inte fettet så klicka på lite till.
Köttet kan ligga längre och blir nog bara mörare och mörare. Skulle nog dock dra ner temerpaturen till typ 70 grader om jag skulle köra riktigt länge. Innan servicering så ta upp köttet och stek på för lite finare yta i en grillpanna eller vanlig stekpanna i lite av ankfettet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar