söndag 15 januari 2012

Jordärtskocksoppa med rökt älghjärta

Inför nästa helg testade jag att göra lite soppa på några jordärtskockor som vi hade kvar i kylen.

Jag hittade ett recept på recept.nu som jag höll mig till hyfsat, men ändade lite...

ca 4 pers eller 8 pers som förrätt i glas

600-700 gr jordärtskockor
Några finhackade charlottenlökar, alt en gul lök
en eller två finhackade vitlöksklyftor 
3 st grönsaksbuljongtärningar
1 lvatten
0.5 vitt vin
2 dl crème fraiche
0.5 krm cayennepeppar
Salt
Vitpeppar
Rökt älg hjärta eller annat viltkött, till garnering

Passar nog bra med:
Västerbottenchips - Riv små högar på bakplåtspapper och in i ugn så det smälter i högar, ut och låt svalna
Gräslök persilja, till garering


Skala och lägg jordärtskockorna i kallt vatten. Dela dem i ,imdre bitar
Hacka löken och ta sedan en gryta och koka vatten, buljongtärning, lök, jordärtskockor i ca13 min, tills de är mjuka.
Mixa i blender.
Krydda med cayennpeppar och vitpeppar efter behag.
Koka upp med créme fraiche under omrörning och smaka av med salt.

Servera i fina glas, eller fat med viltköttet på en tandpetare eller nåt...

Väldigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar