söndag 20 december 2015

Egen Rönnbärssnaps

Utanför huset har vi några rönnbärsträd som jag irriterat mig på sedan vi flyttat hit. Inte för att jag inte tycker om dem, utan att jag tycker jag borde nyttja bären till något gott! Den berömda tummen ar suttit långt inne.

Sagt och gjort, efter 6 år...

I höstas plockade jag dem i typ sent oktober innan det hade varit någon frost ännu. Det sägs ju att man skall ta dem efter första frosten, eller lägga in dem i frysen någon stund, så att frosten får bita dem. Om jag förstått det rätt, så tar det den värsta udden i syran. Surt sa räven, om rönnbären...

Efter det har jag gjort Rönnbärssnapsen med recept här, samt rönnbärsgelé, som jag får som om jag kommer tillbaka till.

Jag tog helt enkelt 2 dl frostnupna rönnbär och lade i 3 dl renat brännvin. Sedan har de legat där i ett par månader nu, vilket förmodligen är väl lång tid, men det har i alla fall blivit bra.

Idag silade jag bort bären och blandade "essensen" med renat som en tredjedel essens och två tredjedelar renat. Sedan hade jag i motsvarande ca en teskedar honung på 25 cl  renat.

Jag antar att rönnbären kan ge lite olika smak och karaktär beroende på när man skördar dem, så proportionerna får vara lite ledmärke bara. Jag hade räknat med en lite mer bett i det sura från rönnbären, men istället blev det en väldigt finstämd smak, som jag gillade riktigt bra. Vi får se hur det sedan utvecklar sig om det får stå ett tag.

Kanske kan passa med en rådjurssadel, kanderad brysselkål, den hemmagjorda rönnbärsgelén och en god sås...

Vid sidan om burken med essensen kan man beskåda Caspers utomordentliga pärlplatta!! Tomte med säck och en lite snölyktam - helt utan hjälp och mall. Jag blir så stolt så jag gråter!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar