söndag 18 december 2011

Lussekatter

När jag skulle baka lussekatter, surfade jag som vanligt. Är helt värdelös på bakning och behöver läsa på allt... Hittade två sidor

http://www.bakahemma.com/wordpress/2009/11/30/lussekatter-varldens-godaste/
http://www.linneasskafferi.se/2010/12/klassiska-lussekatter/

Jag följde receptet i första länken, men eftersom beskrivningen är lite halvbra i vissa delar så gjorde jag lite som stod i nästa länk kring tillvägagångssätt. Nedan en sammanfattning.

500 g kall mjölk
50 g jäst
200 g tärnat rumsvarmt smör
1-2 g saffran
170 g socker
1000 g mjöl

Häll upp lite av mjölken i en kastrull och blanda i allt saffran. Sjud snabbt tills allt saffran blandats med mjölken. Tag av från spisen och blanda i resten av mjölken.
Rör ut jästen i lite av mjölken så den löser sig, blanda sedan ut med resten av mjölken. Kör i bakmaskinen och blanda i det tärnade smöret.

I med socker och mjöl, lite i taget och sätt på degkroken. Kör i ca 9 min på lägsta hastigheten.

Låt vila i två timmar för jäsning.

Rulla lussekatterna försiktigt, så inte glutentrådarna går sönder, så blir de mycket saftiga och fina.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar