onsdag 26 juni 2013

Marmelad på jordgubbar och rabarber

I samband med midsommar tog jag chansen att länsa trädgården vid mitt föräldrahem på rabarber, då det växer en hel skog där. Blev säkert uppåt 10 kilo. Först blev det Rabarbersaft som står i kylen, sedan gjorde jag denna Rabarber och Jordgubbsmarmelad och resten frös vi in för kommande projekt och frugans goda pajer.

Inspirationen kom från sotasaker.com men jag kan meddela att mitt recept enligt nedan kanske är väl sött. Om man inte vill ha marmeladen för söt, kanske man kan ha nog med fördel ha i en saften och cest från en halv citron eller en lime.

1 liter jordgubbar, rensadeoch delade i mindre bitar
6 dl rabarber, sköljda och skurna i cm skivor
8 dl syltsocker
1 vaniljstång, urskrapad
(saft och cest från 1/2 citron eller 1 lime)

Värm jordgubbar, rabarber, socker och vanilj, inklusive stången i en gryta.
Låt sjuda tills sylten klarar ett marmeladprov... Eller enligt Dansukker (sockertillverkare) i fem minuter.

Ett marmeladprov innebär att du tar lite vätska från koket på en sked och häller lite på en tallrik. Dra sedan skeden igenom. Om vätskan inte flyter ihop, utan linjen finns kvar, är marmeladen färdig att hälla på burkar. Detta tog mycket längre tid än fem minuter när jag kokade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar