torsdag 21 mars 2013

Rådjursgryta med calva och grönmögelost

Jag har en lite dålig vana. När jag vet att någon påstår att den inte gillar något speciellt, ja då lagar jag gärna just det... Inte direkt om jag tror personen avskyr maten, utan kanske mer när jag tror det bygger på att man ätit något som lagats lite dåligt, eller kanske bara har fått för sig något.

Nu var det dags att trotsa frugans rädsla för rådjur! (om det inte är filé/sadel...)Naturligtvis blev det en hit...

Hade hittat ett recept via alltommat.se som justerades lite efter vad jag hade hemma och det blev en perfekt söndagslunch tillsammans med grannarna. Grytan görs med fördel någon dag innan och värms sedan upp.

Räckte till ca 6  pers och två lunchlådor...

2 kg bog med ben från rådjur, eller annat vilt (utskuret kanske ca 1,2 kg grytbitar)
Smör
2 Rödlökar, skuren i mindre bitar
1 tsk timjan
1 tsk enbär, lätt krossade
2 lagerblad
5 dl grönsaksbuljong
1 dl calvados
2 msk kinesisk soja av god kvalité
3 msk gele svarta vinbär eller rönnbär
3 dl creme fraiche
50 g grönmögelost, gärna Kvibille
salt/ rejält med nymald peppar
2 morötter skurna i mumsbitar
2 palsternackor skurna i mumsbitar
(2 msk mjöl eller annan redning)

Putsa köttet och skär i grytbitar ca 2-3 cm i sida.
Bryn köttet i omgångar i gryta med smör.
Bryn löken tillsammans med timjan och enbär.
Blanda kött, lök, kryddor med lagerblad calva, gele och soja.
Låt sjuda tills köttet blivit mört. Kanske 60-120 minuter beroende på kött- Hit gjorde jag två dagar innan.
I med  mögelost, creme fraiche och rotfrukter och låt koka i en kvart till.
Under tiden så smaka av med rejält med peppar och ev. salt.
Beroende på om du vill ha lite tjockare sås så red av med lite majsena eller toppredning.

Servera med sallad och ett gott mos! Gärna med lite rotselleri och västerbottenost i, vilket är en favvo.

Serverade också med äppleskivor (ca 1 cm) som smörstektes och fick sedan gå vidare med lite calcados i stekpannan kanske 2 minuter.

1 kommentar:

  1. Verkar gott.
    Hemma hos oss blir det antingen helt kött eller färs. Av någon anledning tycker ungarna att grytor är mysko så bogen brukar jag mala ner...

    SvaraRadera