torsdag 4 oktober 2012

Frasiga solrosfrallor

Då vi fått en underbar tillökning i familjen kommer vi ha två veckor tillsammans hemma, dock med lite mindre tid till att laga mat. Då storebror dock vaknar på morgonkvisten och lillebror har sovit lite extra bra på morgonarna så passade jag på att röra ihop lite frukostfrallor/bullar som jag hittat i en bok jag köpt - Enklare Bröd av Marin Johansson.

Enkelt - rör ihop på kvällen (någon minut), jäs över natten och baka på morgonen. Morgonrutinen tar ca ca en timma, men bara ca 15 min jobb. Gör gärna fler satser, frys in och micra till helgfrukosten nästa vecka. Micron gör ju inte direkt skalet så kul så sätt gärna ugnen på 200 grader stoppa in brödet direkt och sedan är det tinat efter 10 min, med en skorpa som fortfarande är frasig.

3 g färsk jäst (3 krm)
3 dl kallvatten
390 g rågsikt (6 1/2 dl)
1-1,5 tsk salt
1 msk honung
solroskärnor till ut bakningen

På kvällen
Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt resterande ingredienser och rör ut. Täck över natten med lock eller plast och låt stå i 8-10 timmar.

På morgonen
Sätt ugnen på ca 250-275 grader. Sätt gärna in plåten i ugnen så den blir varm. Mjöla bordet och skrapa ut degen. Dra ut den till en långsmal rektangel. Vik över degen en gång på längden så den fortfarande är lång men ännu smalare, som en baguette. Pensla med vatten, strö på solroskärnor och låt jäsa i ca 30 min.

Dela degen i lagom bitar, för över på ett bakplåtspapper på plåten och grädda i 15-20 grader. Ta sedan ut och låt svalna på galler. Vill man vara säker på att brödet är färdigt, så skall det ha en innertemperatur på ca 96 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar