måndag 12 maj 2014

Tjälknul (tjälknöl) på Kanadagås med rotfruktsrösti och grönpepparsås

Plockade ner ett par Kanadagäss och en grågås i vintras ovanför hustaket...

Det känns som om de lever med lite dåligt rykte, men två saker hade jag bestämt mig för i alla fall. Jag skulle testa tjälknul och sedan skall jag testa att röka något bröst också. Nu har jag bara det andra kvar.

Mina närmsta polare brukar få bli försökskaniner för de lite mer "exotiska" rätterna, så det fick det bli även denna gång. Serverade med en rotfruktsrösti och grönpepparsås.

Tycker själv att det bliv riktigt gott och helt kart något som sedan får introduceras hemma.

Tjälknul
Några jämnstora frusna vildgåsbröst - ca 200 g per person

Lägg in de frusna gåsbrösten i ugnen och sätt den på ca 70-80 grader. Efter någon timma, sätt in en termometer och låt gå tills köttet nått 65 grader i mitten. Kanske 4 timmar eller styvt det, beroende på storlek och temperarur i ugnen.

Lägg köttet i en påse/burk med nedanstående avkylda lag och låt stå över natten.

Lag
Under tiden köttet går i ugnen så gör du en lag av följande ingredienser, som du kokar upp, rör ihop och sedan låter kallna.

1 liter vatten
1 dl salt
1 msk socker
1 tsk svartpeppar
1 lagerblad
1 kvist rosmarin
2 kvistar timjan
ca 10 krossade enbär

Stekt Rotfruktsrösti
Potatis
Valfria rotfrukter, typ morötter, palsternacka, rotsellerie.
Salt/peppar
Kanske ev. lite örtkryddor
smör

Riv rotfrukterna grovt. Eventuellt kan du pressa ur lite vatten ur potatisen.
Blanda och krydda i en bunke.
Sätt på stekpanna, i med smör. Stek som en kaka över kela pannan på medelvärme i ca 10 minuter och vänd efter halva tiden. Kanske med hjälp av en tallrik eller grytlock.

Grönpepparsåsen kommer jag inte ihåg receptet på, men det finns massor av recept på nätet...

2 kommentarer:

  1. Det var väldigt gott. Har för mig att såsen kom från en skådespelandes kock hemsida.

    SvaraRadera
  2. Hej Familjen Rylin!

    Nu är det dags att kora Årets grillmästare 2014 – tävlingen där du som bloggare skapar ett inspirerande grillrecept. Vi på ICA hoppas att just du vill vara med och tävla!

    Förstapriset är en av de lyxigaste kolgrillarna på marknaden, Performer Deluxe från Weber (värde, 3 999 kr). Utöver det får den lyckliga vinnaren sitt recept provlagat av ICA Köket, fotograferat av en matfotograf, publicerat på ICA.se tillsammans med en blogglänk samt en vinnarbadge att använda på sin blogg.

    Du anmäler dig och läser mer om Årets grillmästare 2014 på www.ica.se/recept/arets-grillmastare-2014/.

    Vi ser fram emot ditt bidrag!
    Lycka till önskar redaktionen på ICA.se

    SvaraRadera