onsdag 8 augusti 2012

Kokt saft på jordgubbar, rabarber och svarta vinbär

Efter att vi länsat vår enda buske som genererat lite bär i år, med svarta vinbär så var det dags med mitt första saftkok. Med lite jordgubbar och rabarber i frysen att komplettera så försökte jag läsa på lite på nätet och rutiga kokboken. Tycker faktiskt att det blev rikgigt god saft, så det är väl lika bra att få ned lite minnesanteckningar. Troligtvis går det någ att blanda bär som man själv gillar. Något jag läst mig till är att gärna använda väl mogna bär, då saften annars lätt stelnar.

2 kg jordgubbar
0,5 kg rabarber
0,7 kg svarta vinbär
1,5 liter vatten (ca 5 dl per 1 kg eller 2 liter bär)
6 dl socker per liter avrunnen saft
1/2 tsk atom konserveringsmedel per liter saft

Koka upp bären i vattnet och låt koka i ca 10 min under lock. Lyft på locket i mellanåt och krossa bären emot grytan med en slev. Sila massan i en silduk i ca 30 minuter. Diska grytan och häll tillbaka saften. Koka upp, rör i socker och koka upp på nytt. Skumma av. Häll upp på flaskor med konservieringsmedel eller frys in.

Jag kokade även upp bärmassan efter att jag lagt tillbaka den i grytan och fyllt med vatten så att det täckte. Repetera proceduren.

Tänk på att inte hälla den varma saften i kalla flaskor, då troligtvis kommer spricka. Värm i ugn, eller i varmt vatten innan.

Saften blev supergod!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar